Zapalenie jądra leczenie przyczyny

by | 29 marca 2015

Zauważyłeś obrzęk jądra? Odczuwasz ból? Powyższym dolegliwościom towarzyszy gorączka lub stan podgorączkowy, nudności albo wymioty? Nie należy bagatelizować takich objawów – mogą być one początkiem stanu zapalnego jądra.

Jakie są najpoważniejsze konsekwencje, jeśli chodzi o zaniedbanie objawów zapalenia jądra? Przede wszystkim bezpłodność, a w skrajnych przypadkach – nawet utrata jądra. Jeżeli jesteś odpowiedzialnym mężczyzną, to powinieneś jak najszybciej zgłosić się do dobrego urologa, który przeprowadzi z Tobą wywiad lekarski, badanie fizykalne oraz USG jąder. Chcesz dowiedzieć się więcej, na temat zapalenia jądra? Przeczytaj ten tekst, w którym opisujemy zarówno przyczyny schorzenia, objawy jak również skuteczne metody leczenia zapalenia jądra.

Przyczyny zapalenia jądra

W przypadku mężczyzn, którzy nie ukończyli jeszcze 40. roku życia i którzy są aktywni seksualnie, stan zapalny jąder może być wynikiem choroby wenerycznej. Najczęściej chlamydiozy, która przenoszona jest drogą płciową. Rzadziej przyczyną zapalenia jąder jest zakażenie rzeżączką, czy tez kiłą. Stan zapalny jąder u chłopców, może być wynikiem powikłań świnki i jest to bardzo niebezpieczna sytuacja, ponieważ w połowie przypadków prowadzi ona do bezpłodności. Zaatakowane jądro, przestaje produkować plemniki. U mężczyzn w średnim wieku i starszych, zapalenie jąder może być związane z zakażeniem bakteriami jelitowymi, takimi jak Escherichia coli, Klebsiella czy też Pseudomonas. Bakteryjne zapalenie jąder jest przeważnie skutkiem zapalenia nadjądrzy.

A z kolei zapalenie nadjądrzy wiąże się bezpośrednio z zapaleniem cewki moczowej w tylnej części jądra i zapaleniem pęcherza moczowego. Do rozwoju zapalenia jąder może doprowadzić również przerost lub nowotwór gruczołu krokowego. Infekcję może spowodować także cewnik, znajdujący się w drogach moczowych. Ponadto, ryzyko zapalenia jąder zwiększa się wraz z zabiegami w obrębie dróg moczowych. Nieprawidłowo leczony wodniak jądra, może się skończyć stanem zapalnym jąder.

Zapalenie jądra – jakie są objawy?

Do najważniejszych objawów związanych z zapaleniem jąder, można zaliczyć przede wszystkim obrzęk jednego jądra albo dwóch, ból o różnym nasileniu, gorączkę, nudności, wymioty oraz nadwrażliwość jąder. Wspomniane objawy nie muszą występować na raz. Mogą pojawiać się stopniowo, dlatego należy zachować czujność. Ból jądra może być zlokalizowany nie tylko w samym jądrze, ale może też promieniować do pachwiny i krocza. Jądra są twarde, obrzęknięte, nieco powiększone. Moszna może być zaczerwieniona i obrzęknięta. W przypadku zakażenia bakteryjnego, może wystąpić wydzielina z cewki moczowej. Opisane dolegliwości mogą dotyczyć zarówno jednego, jak i dwóch jąder.

Stan zapalny jąder – diagnoza

By określić, czy mamy do czynienia ze stanem zapalnym jąder, należy wybrać się do urologa. Lekarz specjalista, wykona badanie USG doppler, może również zlecić badania krwi oraz moczu, jak również zrobienie wymazu z cewki moczowej oraz posiewu. Niekiedy zaleca się również przeprowadzenie badań u partnera seksualnego. Urolog, podczas konsultacji, wykona również badanie przedmiotowe, a więc sprawdzi węzły chłonne w pachwinach, i oceni czy nie są powiększone. Sprawdzi też wielkość jąder. Fachowa diagnoza u urologa jest tak ważna ponieważ objawy omawianego schorzenia są podobne do tych, które daje skręt jądra czy tez guz jądra.

Leczenie zapalenia jądra Warszawa

Leczenie zapalenia jądra zależy od przyczyny tego, co je wywołało. W sytuacji, gdy za stan zapalny odpowiadają bakterie, przepisuje się antybiotyki. Z kolei jeżeli zapalenie jąder wywołane zostało przez wirusy, zaleca się przyjmowanie leków przeciwgorączkowych i przeciwbólowych. Niekiedy stosuje się glikokortykoidy. Dolegliwości bólowe można łagodzić, przykładając zimne okłady do moszny. Należy jednak pamiętać by woreczka z lodem nie przykładać bezpośrednio do skóry, ponieważ może się to skończyć odmrożeniem. Ponadto, do zakończenia leczenia zapalenia jąder, należy unikać kontaktów płciowych bez prezerwatywy.

Co zrobić, gdy czujesz że z twoimi jądrami jest coś nie tak? Zgłoś się koniecznie do dobrego urologa. Nowoczesna urologia zna coraz lepsze sposoby leczenia chorób układu moczowo-płciowego. Jeżeli jesteś zdrowy i trafiłeś na tą stronę zupełnie przypadkiem damy Ci darmową wskazówkę – bezpieczny seks wydatnie zmniejsza ryzyko zakażenia chorobami wenerycznymi prowadzącymi do bakteryjnego zapalenia jąder i innych przykrych dolegliwości męskiej części publiczności. Chory, czy zdrowy – w obu przypadkach warto być świadomym i odpowiedzialnym.