Rak prostaty objawy, diagnostyka, rokowania, leczenie

by | 10 września 2020

Rak prostaty inaczej rak stercza, czy też rak gruczołu krokowego należy do ścisłej czołówki chorób nowotworowych jak chodzi o śmiertelność. Co roku na całym świecie diagnozuje się więcej przypadków raka prostaty w stosunku do roku poprzedniego. Tylko w Polsce liczba mężczyzn, u których wykryto raka gruczołu krokowego w ostatniej dekadzie podwoiła się! Skoro trafiłeś na ten artykuł to znaczy, że jesteś facetem świadomym i odpowiedzialnym, który dba o swoje zdrowie i reaguje, gdy coś złego dzieje się w organizmie.

W tekście znajdziesz informacje na temat objawów raka prostaty, zarówno tych,  które występują we wczesnym stadium, jak i tych, które dotyczą zaawansowanej postaci raka gruczołu krokowego. Sprawdź, czy masz, któreś z objawów raka gruczołu krokowego? Jeżeli tak, to koniecznie umów się na wizytę do urologa, który przeprowadzi niezbędną diagnostykę.

Rak prostaty grupa ryzyka

Rak stercza to choroba, która przeważnie dotyka mężczyzn po 60tce, jednakże trzeba pamiętać, że zdarzają się, wcale nie rzadko zachorowania u mężczyzn w sile wieku, już po 40- stce, zwłaszcza gdy w rodzinie odnotowano wcześniej przypadki raka prostaty. Właśnie dlatego, niezwykle istotna jest profilaktyka nowotworowa, przede wszystkim u mężczyzn obciążonych genetycznie. Takie osoby powinny regularnie po ukończeniu 40. roku się badać u specjalisty urologa. Obecnie dzięki badaniom 4K złośliwy rak prostaty można wykryć – uwaga – z kilku, czy nawet kilkunastoletnim wyprzedzeniem. Pamiętaj, twoje zdrowie jest przede wszystkim w twoich rękach.

Rak prostaty objawy we wczesnym stadium

Im wcześniej uda się wykryć raka prostaty, tym większe szanse na wyleczenie gruczołu. Trzeba być świadomym objawów choroby, nawet gdy są one niejednoznaczne i mogą wskazywać na inne choroby stercza. Przede wszystkim, we wczesnym stadium raka prostaty mogą wystąpić dolegliwości charakterystyczne dla łagodnego rozrostu gruczołu krokowego, a więc trudności w oddawaniu moczu, częstomocz, uczucie niecałkowitego opróżnienia pęcherza. Niestety, we wczesnym stadium rak prostaty nie wykazuje specyficznych objawów dlatego często jest przez mężczyzn bagatelizowany. Tymczasem wszelkie objawy wymienione powyżej, które są oznaką nieprawidłowej pracy ze strony układu moczowego powinny zostać potraktowane poważnie. Nie należy odkładać wizyty u urologa. Przy każdej chorobie liczy się czas, przy nowotworze zwłaszcza.

Objawy raka gruczołu krokowego w zaawansowanym stadium

Nierzadko objawy raka gruczołu krokowego są niezauważalne, a jedyne zmiany można zaobserwować np. w bolesności węzłów chłonnych biodrowych, czy też w bólach w obrębie kości, gdy mamy już do czynienia z przerzutami raka prostaty do kości. Są to objawy raka gruczołu krokowego w zaawansowanym stadium. Nowotwór najczęściej atakuje kości miednicy, kości długie, żebra, czy kręgosłup. Z innych symptomów, które należy jeszcze wspomnieć przy okazji omawiania objawów raka prostaty są krwiomocz, czy częste zakażenia dróg moczowych, jednak nie są to objawy dość popularne w przypadku tej choroby, występują tylko u niewielkiej grupy chorych.

Rak prostaty diagnostyka – stężenie PSA

Podstawowym badaniem stosowanym w diagnozowaniu raka prostaty jest oznaczenie stężenia PSA w surowicy, jednak trzeba wyraźnie podkreślić, że stężenie tego markera wzrasta też w przypadku zapalenia gruczołu krokowego, czy łagodnego rozrostu stercza. To oznacza, że nawet mając podwyższone stężenie PSA w surowicy niekoniecznie pacjent musi mieć raka prostaty. Przyjęte dla tego markera normy wyglądają następująco, w zależności od wieku pacjenta:

• 2,5 ng/ml do 49 roku życia
  • 3,7 ng/ml do 54 roku życia
  • 4,0 ng/ml do 59 roku życia
  • 5,4 ng/ml do 64 roku życia
  • 6,6 ng/ml do 74 roku życia

Badanie prostaty per rectum

U pewnej grupy pacjentów raka prostaty można wykryć per rectum, czyli na podstawie badania palcem przez odbyt. Wartość diagnostyczna tego badania pozostawia jednak sporo do życzenia, ponieważ w dużej mierze wynik zależy od wiedzy i umiejętności urologa. Dlatego też wykonuje się jeszcze badanie USG prostaty, zarówno przez powłoki brzuszne, jak i przez  odbyt (ultrasonograf ma wówczas specjalną, cienką głowicę). Zwłaszcza USG przez odbyt jest badaniem ważnym z punktu widzenia diagnostyki raka prostaty ponieważ pozwala sprawdzić strukturę stercza. Ze statystyk wynika, że średnio jedna na pięć osób chorych na raka gruczołu krokowego wykazuje zmiany w badaniu obrazowym przez odbyt. Ponadto,  odczas badania USG urolog dokładnie może ocenić układ moczowo-płciowy pacjenta, co też nie jest bez znaczenia.

Inne metody diagnostyczne raka prostaty

Wśród innych metod wykrywających nowotwór gruczołu krokowego warto nadmienić jeszcze tomografię komputerową, czy też rezonans magnetyczny. Tomografem można ocenić stopień zaawansowania raka prostaty, jak również sprawdzić, czy nie występują przerzuty nowotworu stercza. W przypadku rezonansu magnetycznego ocenia się metabolizm,  dyfuzję wody, jak również perfuzję tkanek, a więc przepływ płynów ustrojowych przez tkanki. Do tego dochodzi jeszcze klasyczna morfologia radiologiczna. Za pomocą rezonansu magnetycznego nie tylko ocenia się stopień zaawansowania raka prostaty, ale także ewentualne nawroty choroby. Badaniem, które ma na celu ocenę rodzaju raka prostaty jest biopsja gruczołu krokowego, czyli pobranie materiału do badania histopatologicznego. Biopsja wykonywana jest przed odbyt pod kontrolą USG

Rak prostaty leczenie – opcje

To, jakie podjęte zostanie leczenie raka prostaty zależy od diagnozy. Ogromne znaczenie mają: stadium choroby, wartość stężenia PSA w surowicy, charakterystyka patomorfologicznej nowotworu, a także ocena stanu zdrowia chorego. Gdy pacjent ma raka prostaty o tzw. niskim ryzyku wówczas przeważnie zaleca się tzw. aktywną obserwację. Jest to strategia „leczenia”, której głównym celem jest zachowanie jakości życia pacjenta i odwlekanie leczenia inwazyjnego. Czasem takie podejście daje choremu dodatkowe kilka lat, bez ryzyka powikłań, które mogą wystąpić np. po usunięciu gruczołu krokowego czy radioterapii. Zmiana w sposobie leczenia wprowadzana jest wtedy, gdy rak prostaty zaczyna się rozwijać.

Chirurgiczne usunięcie gruczołu krokowego

Usunięcie gruczołu krokowego nazywane prostatektomią radykalną wykonuje się zarówno poprzez dostęp załonowy, jak i laparoskopowo. Do usunięcia zajętej nowotworem prostaty można wykorzystać robota, który jest bardziej precyzyjny, przez co minimalizuje wystąpienie skutków ubocznych. Decyzję o metodzie usunięcia gruczołu krokowego podejmuje się  a podstawie wyżej wymienionych czynników.

Radioterapia w leczeniu raka prostaty

Radioterapia jest jedną z podstawowych metod leczenia raka prostaty jednak niesie za sobą powikłania. W przypadku promieniowania z zewnątrz napromieniowane oprócz prostaty zostają też pęcherz moczowy i odbyt, co może skutkować biegunkami. Niestety ponad połowa pacjentów poddanych naświetlaniu skarży się później na trwałą impotencję. Kolejna grupa powikłań po radioterapii dotyczy nietrzymania moczu. Mniejsze ryzyko powikłań niesie za sobą brachyterapia, a więc naświetlanie bezpośrednio guza i jego okolicy. Niestety nie we wszystkich przypadkach da się ją przeprowadzić. To, czy można zastosować brachyterapię u pacjenta zależy m.in. od wielkości prostaty, stopnia złośliwości nowotworu czy też stężenia markera PSA w surowicy. Niestety i ta metoda niesie za sobą ryzyko powikłań takich jak impotencja, trudności w oddawaniu moczu i stolca.

Leczenie raka prostaty metodą HIFU

Wprawdzie leczenie raka prostaty metodą HIFU nie jest w Polsce póki co refundowane jednak warto poważnie rozważyć podjęcie takiego leczenia. Metoda HIFU jest znacznie bezpieczniejsza dla gruczołu krokowego i całego organizmu niż wyżej wymienione metody. Do odbytu wprowadza się specjalną sondę endorektalną, której średnica jest tak niewielka, że w żaden sposób nie uszkadza wrażliwych ścian odbytu. Leczenie raka stercza metodą HIFU polega na użyciu ultranowoczesnej fali ultradźwiękowej, której wiązka energii jest precyzyjnie skierowana w guza na prostacie. W efekcie, w komórkach rakowych tworzą się pęcherzyki gazu, które rozsadzają chorą tkankę. Celem terapii jest eliminacja wszystkich komórek nowotworowych w obrębie gruczołu krokowego. Czas tego zabiegu w znieczuleniu od pasa w dół to pomiędzy 1,5-2,5 godziny. Dzięki leczeniu raka prostaty metodą HIFU można w większości przypadków uratować gruczoł krokowy. Nie warto więc zwlekać, tylko znaleźć dobrego urologa stosującego nowoczesne i skuteczne metody leczenia stercza.

Zaawansowany rak stercza – terapia hormonalna

Leczenie raka prostaty, który jest w zaawansowanym stadium może opierać się również o terapie hormonalną. Jest to metoda leczenia zachowawczego stosowana u tych pacjentów, u których z jakiś przyczyn nie da się przeprowadzić innego rodzaju leczenia. Celem hormonoterapii jest nie tyle leczenie, co opóźnianie progresji choroby i łagodzenie objawów  aka prostaty, o których wspomniane było na początku artykułu.

Nowotwór gruczołu krokowego rokowania

Szacuje się, że odsetek pacjentów w Polsce, którym uda się przeżyć 5 lat i więcej z rakiem prostaty wynosi niecałe 70%. Dla porównania w krajach Europy Zachodniej ten współczynnik wynosi ponad 80%. Rokowania w przypadku choroby zależą przede wszystkim od rodzaju nowotworu, stopnia zaawansowania choroby, wieku pacjenta oraz oczywiście jego ogólnego stanu zdrowia. W przypadku nowotworu, który jest ograniczony tylko do stercza rokowania są raczej dobre. Gorzej jest, gdy rak obejmie też inne narządy miednicy. Najgorsze rokowania są w przypadku nowotworu rozsianego, a więc takiego który daje przerzuty do kości długich, żeber, kręgosłupa. Zanim jednak pomyślisz o najczarniejszym scenariusz rozważ najlepsze opcje wraz ze swoim lekarzem. Im szybciej zajmiesz się swoją prostatą, tym większe szanse że uda ci się ją ocalić.