Wodniak jądra leczenie, przyczyny

by | 8 czerwca 2016

Wodniak jądra to rodzaj torbieli w przypadku której dochodzi do nagromadzenia się płynu między poszczególnymi warstwami tkanki łącznej jądra. Najczęściej jest to schorzenie wrodzone, które diagnozuje się u noworodków i małych dzieci, jednak wodniak jądra może się także zrobić u dorosłego mężczyzny. Wodniaka jądra należy leczyć, ponieważ może powodować niepłodność.

Wodniak jądra objawy

Największym problemem w leczeniu wodniaka jądra jest to, że nie daje on praktycznie żadnych dolegliwości bólowych, chyba że jest już tak duży, że zaczyna choremu utrudniać chodzenie, albo jest pochodną ostrych stanów zapalnych lub nowotworu. Dlatego też tak ważne jest systematyczne samobadanie się. Wodniaka da się zauważyć ponieważ objawia się on między innymi zwiększeniem objętości moszny – po jednej stronie. Jądro jest nieco powiększone i da się na nim wyczuć miękki, przesuwalny pod skórą guzek.

Wodniak jądra przyczyny

Jeżeli wodniak jądra nie jest wrodzony, to w przypadku dorosłych mężczyzn jego powstanie może być związane z różnego rodzaju urazami w obrębie jąder, operacjami żylaków powrózka nasiennego lub przepukliny pachwinowej, nowotworami oraz stanami zapalnymi jądra lub najądrza.

Diagnoza i leczenie wodniaka jądra

Poza badaniem palpacyjnym, które standardowo przeprowadza się przy badaniu moszny i diagnozowaniu wodniaka jądra, konieczne jest wykonanie badania USG jąder. Bardzo ważne jest by z podejrzeniem schorzenia w obrębie jąder udać się do dobrego urologa. Dlaczego? Ponieważ konkretne męskie schorzenia różnią się detalami.

Wodniaka jądra można pomylić z innymi chorobami jak ostre zapalenie jądra, nowotwór jądra, przepuklina pachwinowa, czy też przepuklina mosznowa. U noworodków wodniaka poddaje się obserwacji, która trwa zazwyczaj kilka miesięcy. Jeżeli wodniak nie wchłonie się samoistnie do 2 roku życia przeprowadza się operację jego usunięcia. Z kolei wtórnego wodniaka jąder, który dotyczy dorosłych mężczyzn leczy się albo poprzez nakłucie moszny i odprowadzenie płynu albo poprzez wycięcie osłonki pochwowej jądra. Jeżeli czujesz, że Twoja moszna wygląda inaczej niż powinna, zamiast się niepotrzebnie stresować umów się na wizytę do dobrego urologa, którego doświadczenie i wiedza rozwieją wszelkie Twoje wątpliwość.