Stulejka leczenie, przyczyny, objawy

by | 8 czerwca 2016

Czy odczuwasz ból podczas wzwodu? Nie możesz „zdjąć” napletka, tak by odkrył on całego żołędzia? Wstydzisz się bliższego kontaktu z partnerką? Jeśli zauważyłeś u siebie którykolwiek z powyższych objawów, prawdopodobnie cierpisz na stulejkę. Czym jest stulejka i dlaczego może stanowić zagrożenie? Stulejka, to schorzenie, w którym napletek jest tak zwężony, że nie da się go odprowadzić z żołędzi.

Stulejkę należy bezwzględnie skorygować operacyjnie, ponieważ nieleczona, może doprowadzić do bardzo poważnych konsekwencji, m.in. całkowitego zarośnięcia napletka, zapalenia żołędzi, zapalenia napletka, załupka, a nawet raka prącia i utraty penisa. Tego każdy facet wolałby uniknąć prawda? Sprawdź jakie są przyczyny i jak wygląda bezbolesny zabieg usunięcia stulejki.

Przyczyny powstawania stulejki

W przypadku noworodków, występuje tzw. stulejka fizjologiczna, która wraz z wiekiem i wzrostem penisa, stopniowo zanika, przez co pojawia się możliwość odprowadzenia napletka. Zazwyczaj proces ten trwa do 2-3 roku życia. Jeżeli do tego momentu problem sam się nie rozwiąże, wówczas pozostają ćwiczenia, polegające na odciąganiu napletka w czasie kąpieli, gdy ciało i skóra są najbardziej rozluźnione. Można też stosować maści sterydowe. Jeżeli jednak ćwiczenia nie przynoszą oczekiwanych skutków, konieczne jest przeprowadzenie zabiegu chirurgicznego. Można więc uznać, że stulejka która samoistnie nie znika, jest wadą wrodzoną. U dorosłych stulejka może być konsekwencją cukrzycy lub liszaja twardzinowego. W obu przypadkach konieczne jest przeprowadzenie zabiegu plastyki stulejki.

Plastyka stulejki – wskazania do zabiegu

Zabieg stulejki u dzieci bezwzględnie wykonuje się w przypadku zapalenia napletka i żołędzi oraz w sytuacjach, gdy odpływ moczu jest utrudniony. Z kolei u dorosłych, wskazaniami do szybkiego wykonania zabiegu obrzezania są m.in.: nawracające ostre zapalenia napletka i żołędzi, częste zakażenia dróg moczowych, obrzęk prącia, wystąpienie załupka, zaburzenia w oddawaniu moczu, zatrzymanie moczu, zaburzenia funkcji seksualnych, podejrzenie zmian nowotworowych napletka.

Zabieg plastyki stulejki, ma na celu przede wszystkim zapewnienie prawidłowej pracy prąciu podczas współżycia oraz ułatwienie utrzymanie higieny w okolicy żołędzia. Pod napletkiem gromadzą się bowiem różnego rodzaju bakterie, pozostałości po ejakulacie i uryna. W razie jakichkolwiek wątpliwości należy odwiedzić urologa, która oceni stan prącia i podejmie decyzję co do leczenia.

Operacja plastyki stulejki

Zabieg plastyki stulejki nie jest skomplikowany ani bolesny dla pacjenta. Rehabilitacja także nie zajmuje dużo czasu. Obrzezanie wykonuje się u dzieci przy znieczuleniu ogólnym, natomiast w przypadku dorosłych, możliwe jest przeprowadzenie zabiegu przy znieczuleniu miejscowym. Urolog eliminuje defekt, rozszerzając tym samym ujście napletka, co pozwoli na jego bezproblemowe ściąganie. Zabieg obrzezania polega na rozcięciu obydwu blaszek napletka, a następnie okrężnym odcięciu nadmiaru zmienionego napletka, w końcu zszyciu obu blaszek napletka szwami pojedynczymi. W czasie zabiegu, zakłada się przeważnie rozpuszczalne szwy, które zanikają po około 2-3 tygodniach. Na koniec, urolog nakłada opatrunek z antybiotykiem, który można zdjąć zazwyczaj już po 24 godzinach. Zabieg obrzezania jest z reguły łatwy do wykonania, o ile przeprowadza go dobry urolog z doświadczeniem w leczeniu stulejki. Zapraszamy do naszej kliniki przy ulicy Rydygiera 19 w Warszawie. Leczenie stulejki to nasza specjalizacja, a każdego roku przeprowadzamy bardzo wiele takich zabiegów.

Higiena po zabiegu stulejki

Bardzo ważną kwestią, o której należy pamiętać po przeprowadzeniu zabiegu plastyki stulejki, jest higiena. W tym celu, należy każdego dnia brać prysznic, podczas którego należy odprowadzać napletek i delikatnie myć go oraz żołądź wodą z mydłem. Podczas mycia, trzeba zachować ostrożność, aby nie podrażniać obolałego prącia po zabiegu.

Poza codziennymi prysznicami, należy również systematycznie zmieniać opatrunek, przemywając napletek i żołądź środkiem przepisanym przez lekarza. Przeważnie pacjent po zabiegu stulejki dochodzi do siebie po około 2 tygodniach, jednak wskazane jest by zachował abstynencje seksualną przez okres 5 tygodni po zabiegu – chodzi o to, by rany po zabiegu się zabliźniły.