Kamica układu moczowego

utworzone przez | Sie 7, 2014

Kamica układu moczowego – co to takiego?

Kamica układu moczowego jest chorobą, która charakteryzuje się obecnością nierozpuszczalnych złogów w układzie moczowym. Powstają one głównie ze szczawianów i fosforanów, natomiast zdecydowanie rzadziej z kwasu moczowego i struwitu. Kamica układu moczowego, to choroba, która występuje dość często. Charakteryzuje się ona silnymi dolegliwościami bólowymi, które uniemożliwiają człowiekowi normalne funkcjonowanie.

Kamica układu moczowego – objawy

To, co może wskazywać na obecność złogów w obrębie układu moczowego, to przede wszystkim silny ból, który ma swój początek w okolicy lędźwiowej ale promieniuje moczowodami do wewnętrznej części uda i narządów płciowych. Taka dolegliwość, powszechnie nazywana jest kolką nerkową. Osoba, która cierpi na kamicę układu moczowego, może odczuwać ogólne osłabienie. Częstymi objawami są także bóle głowy, nudności, a nawet wymioty. Zdarza się, że ból jest na tyle silny, że konieczne jest dożylne podanie leków przeciwbólowych i rozkurczowych. Niestety, zdarzają się przypadki kamicy układu moczowego, które przebiegają niemal bezobjawowo. Symptomem, który wskazuje na obecność złogów, mogą być wówczas pojawiające się bóle w lędźwiach lub obecność w moczu erytrocytów. To znak, że należy udać się do urologa, który przeprowadzi wywiad z pacjentem i wykona badanie usg nerek.

kamica układu moczowego

Przyczyny powstawania kamicy nerkowej

Ryzyko powstania złogów może być związane m.in. ze zbyt bogatą dietą białkową, czy też niewystarczającą ilością płynów spożywanych w ciągu dnia. Ciekawostką z całą pewnością może być fakt, że na kamicę układu moczowego częściej zapadają ludzie mieszkający w gorącym klimacie, co jest związane z nadmierną utratą płynów przez skórę podczas upałów. Przyczyną powstawania złogów jest również dostarczanie organizmowi zbyt małej ilości potasu, a zbyt dużej sodu – dlatego dobrze ograniczyć sól kuchenną.

Co jeszcze warto wiedzieć na temat kamicy układu moczowego?

Na złogi powstałe z soli wapnia narażone są szczególnie osoby, których dieta jest zbyt bogata w wapń oraz witaminy C i D. Podatne na kamicę moczową są też osoby z zaburzeniami endokrynologicznymi, cierpiące na choroby nerek lub nowotwory kości.W przypadku złogów z kwasu moczowego winę ponosi dieta wysokobiałkowa. Ten rodzaj złogów częściej występuje u osób z dną moczanową i niektórymi zaburzeniami enzymatycznymi.Z kolei w przypadku złogów struwitowych, przyczyna ich powstawania leży w zakażeniach układu moczowego wywołanego przez określone drobnoustroje.

Kamica nerkowa

Kamica układu moczowego – diagnostyka

By przeprowadzić dokładną diagnostykę należy wykonać szereg badań laboratoryjnych poprzedzonych niezastąpionym badaniem usg układu moczowego, które umożliwia określenie liczby i wielkości złogów oraz ich umiejscowienie. Niekiedy wykonuje się również zdjęcie RTG jamy brzusznej, by uwidocznić te złogi, których na badaniu nie widać.

Kamica nerkowa – leczenie

Metoda leczenia zależy w dużej mierze od umiejscowienia i wielkości złogów oraz doświadczenia urologa. Przyjmujący w naszym gabinecie lekarze to doskonali specjaliści właśnie w leczeniu kamicy nerkowej – głównie za pomocą lasera, kruszącego kamienie na drobniejsze odłamy, które mogą zostać wydalone przez pacjenta wraz z moczem. Jest to doskonałe rozwiązanie w leczeniu kolki nerkowej i innych złogów zalegających w układzie moczowym. Jeżeli więc zaobserwowałeś u siebie wyżej wymienione objawy to nieinwazyjne leczenie laserem może być w twoim przypadku najlepszym rozwiązaniem.

kruszenie kamieni nerkowych

Zapobieganie kamicy nerkowej

Przede wszystkim należy zwiększyć przyjmowanie płynów, by oscylowały w granicach 2,5-3 litrów na dobę,  zwłaszcza w okresie letnim, kiedy wysoka temperatura powoduje utratę wody przez skórę. Brak dostatecznej ilości płynów w organizmie sprzyja tworzeniu się złogów. Warto również zmodyfikować swoją dietę, na bardziej zbilansowaną, bogatą w błonnik, pozbawioną dodatku soli (niskosodową), nie przesadzać również z wapniem i białkami pochodzenia zwierzęcego. Natomiast do czynników psychicznych należy zaliczyć na pewno unikanie stresu i relaksujący wypoczynek na świeżym powietrzu.

Jeżeli masz któryś z omówionych na początku objawów nie odkładaj wizyty u specjalisty, przyjdź do dobrego urologa, który dzięki swojemu doświadczeniu i nowoczesnym urządzeniom diagnostycznym postawi precyzyjną diagnozę i zaleci optymalne leczenie – po to żebyś mógł jak najszybciej wrócić do zdrowia.

UROLOG Warszawa Żoliborz Bielany Twardowska 3

Telefon: +48 22 300 15 66

Wyślij sms o treści UROLOG  na numer tel 501205303 a w odpowiedzi otrzymasz sms zwrotny z najbliższym wolnym terminem.

Imię i nazwisko (wymagane)

Adres email (wymagane)

Treść wiadomości