Kamica układu moczowego

Kamica układu moczowego – co to takiego?

Kamica układu moczowego to choroba, która charakteryzuje się obecnością nierozpuszczalnych złogów w układzie moczowym. Powstają one głównie ze szczawianów i fosforanów, natomiast zdecydowanie rzadziej z kwasu moczowego i struwitu. Jest to choroba dość częsta, powodująca silne dolegliwości bólowe, które uniemożliwiają człowiekowi normalne funkcjonowanie.

kamica układu moczowego

Kamica układu moczowego – objawy

To, co może wskazywać na obecność złogów w obrębie układu moczowego to silny ból umiejscowiony w okolicy lędźwiowej, który promieniuje moczowodami do wewnętrznej części uda i narządów płciowych, nazywany powszechnie – kolka nerkowa. Chory może odczuwać ogólne osłabienie, mogą pojawić się także zawroty głowy, nudności, a nawet wymioty. Często ból jest na tyle silny, że konieczne jest dożylne podanie leków przeciwbólowych i rozkurczowych. Niestety zdarzają się przypadki kamicy układu moczowego, które przebiegają niemal bezobjawowo. Symptomem wskazującym na obecność złogów mogą być wówczas rzadko pojawiające się bóle w lędźwiach lub obecność w moczu erytrocytów. To znak, że należy udać się do urologa, który przeprowadzi wywiad z pacjentem i wykona badanie usg nerek.

Kamica nerkowa

Przyczyny powstawania kamicy nerkowej

Ryzyko powstania złogów może być związane m.in. ze zbyt bogatą dietą białkową, czy niewystarczającą ilością płynów spożywanych w ciągu dnia. Ciekawostka: na kamicę układu moczowego częściej zapadają ludzie mieszkający w gorącym klimacie, co jest związane z nadmierną utratą płynów przez skórę podczas upałów. Przyczyną powstawania złogów jest również dostarczanie organizmowi zbyt małej ilości potasu, a zbyt dużej sodu – dlatego dobrze ograniczyć sól kuchenną.

Kilka informacji dodatkowych

Na złogi powstałe z soli wapnia narażone są szczególnie osoby, których dieta jest zbyt bogata w wapń oraz witaminy C i D. Podatne na kamicę moczową są też osoby z zaburzeniami endokrynologicznymi, cierpiące na choroby nerek lub nowotwory kości.

W przypadku złogów z kwasu moczowego winę ponosi dieta wysokobiałkowa. Ten rodzaj złogów częściej występuje u osób z dną moczanową i niektórymi zaburzeniami enzymatycznymi.

Z kolei w przypadku złogów struwitowych, przyczyna ich powstawania leży w zakażeniach układu moczowego wywołanego przez określone drobnoustroje.

Kamica układu moczowego – diagnostyka

By przeprowadzić dokładną diagnostykę należy wykonać szereg badań laboratoryjnych poprzedzonych niezastąpionym badaniem usg układu moczowego, które umożliwia określenie liczby i wielkości złogów oraz ich umiejscowienie. Niekiedy wykonuje się również zdjęcie RTG jamy brzusznej, by uwidocznić te złogi, których na badaniu nie widać.

Kamica nerkowa – leczenie

Metoda leczenia zależy w dużej mierze od umiejscowienia i wielkości złogów oraz doświadczenia urologa. Przyjmujący w naszym gabinecie lekarze to doskonali specjaliści właśnie w leczeniu kamicy nerkowej – głównie za pomocą lasera, kruszącego kamienie na drobniejsze odłamy, które mogą zostać wydalone przez pacjenta wraz z moczem. Jest to doskonałe rozwiązanie w leczeniu kolki nerkowej i innych złogów zalegających w układzie moczowym. Jeżeli więc zaobserwowałeś u siebie wyżej wymienione objawy to nieinwazyjne leczenie laserem może być w twoim przypadku najlepszym rozwiązaniem.

Zapobieganie kamicy nerkowej

Przede wszystkim należy zwiększyć podaż płynów, by oscylowała w granicach 2,5-3 litrów na dobę, a zwłaszcza w okresie letnim, gdy wysoka temperatura powoduje utratę wody przez skórę. Brak dostatecznej ilości płynów w organizmie sprzyja tworzeniu się złogów. Warto również zmodyfikować swoją dietę, na bardziej zbilansowaną, bogatą w błonnik, pozbawioną dodatku soli (niskosodową), nie przesadzać również z wapniem i białkami pochodzenia zwierzęcego. Natomiast do czynników psychicznych należy zaliczyć na pewno unikanie stresu i relaksujący wypoczynek na świeżym powietrzu.

Jeżeli masz któryś z omówionych na początku objawów nie odkładaj wizyty u specjalisty, przyjdź do dobrego urologa, który dzięki swojemu doświadczeniu i nowoczesnym urządzeniom diagnostycznym postawi precyzyjną diagnozę i zaleci optymalne leczenie – po to żebyś mógł jak najszybciej wrócić do zdrowia.

UROLOG Warszawa Żoliborz Twardowska 3

Telefon: 22 300 1566

Wyślij sms o treści UROLOG  na numer tel 501205303 a w odpowiedzi otrzymasz sms zwrotny z najbliższym wolnym terminem.

Sprawdź

Imię i nazwisko (wymagane)

Adres email (wymagane)

Treść wiadomości