Zapalenie pęcherza moczowego leczenie oraz objawy

by | 7 sierpnia 2014

Zapalenie pęcherza moczowego, to bardzo częste schorzenie, które dotyka ogromną liczbę osób, bez względu na płeć i wiek. Objawy są dość niepozorne, ale pod żadnym pozorem nie należy ich lekceważyć. Początkowo odczuwamy uczucie lekkiego pieczenia przy oddawaniu moczu, potem pojawiają się bóle podbrzusza i coraz częstsze wizyty w toalecie, podczas których oddajemy czasem ledwie kilka kropli moczu. Jeśli którykolwiek z powyższych symptomów pojawi się u Ciebie, koniecznie i niezwłocznie udaj się na wizytę u urologa.

Kiedy zgłosić się do lekarza urologa ?

Zapalenie pęcherza moczowego, z reguły nie jest bardzo poważnym schorzeniem i przeważnie samo ustępuje po 2-3 dniach. Gdy jednak nie ma poprawy, a do wyżej wymienionych objawów dochodzi gorączka, nudności i wymioty, bóle w okolicach nerek, a niekiedy także ślady krwi w moczu, wówczas należy się niezwłocznie zgłosić do lekarza specjalisty. Trzeba wyraźnie zaznaczyć, że zaniedbanie infekcji, grozi nawracającymi stanami zapalnymi nerek i narządów rodnych. Dobry urolog z wieloletnim doświadczeniem, zleci wykonanie badania moczu i będzie w stanie precyzyjnie postawić diagnozę, po której będzie można rozpocząć leczenie zapalenia pęcherza moczowego. W niektórych przypadkach, gdy lekarz podejrzewa nieprawidłowości w funkcjonowaniu układu moczowego, może wykonać dodatkowo badanie USG nerek i dróg moczowych

Zapalenie pęcherza moczowego – jakie są najczęstsze przyczyny?

Jedną z najczęstszych przyczyn zapalenia pęcherza moczowego, jest jego przeziębienie. Infekcje o tym podłożu pojawiają się najczęściej zimą, kiedy jesteśmy niedostatecznie ciepło ubrani lub latem, gdy przesadzamy z kąpielami w zimnych zbiornikach wodnych, a potem leżymy na plaży w mokrym stroju kąpielowym. Dlatego też, w przypadku kiedy nie chcemy dopuścić do zapalenia pęcherza moczowego, powinniśmy bardzo zadbać o to, w jaki sposób się ubieramy. Zimą, zadbajmy o to, aby nerki były zakryte, zaś latem, starajmy się nawadniać nasz organizm odpowiednimi ilościami płynów.

Inną przyczyną, która może wywołać zapalenie pęcherza moczowego mogą być płyny do higieny intymnej, które nie odznaczają się wysoką jakością, a co za tym idzie, wywołujące podrażnienia błon śluzowych. Wówczas, bardzo łatwo o to, aby do naszego układu moczowego, przedostały się drobnoustroje.

Również niektóre tampony lub podpaski mogą wywoływać różnego rodzaju reakcje alergiczne, których konsekwencją może być właśnie infekcja pęcherza moczowego. Szczególnie zatem należy uważać na te środki higieny intymnej, które posiadają konkretny zapach – nie wiemy bowiem, czy substancje, które odpowiedzialne są np. za to, że podpaski pachną, nie wywołają w naszym organizmie niepożądanej reakcji. Czynnikiem powodującym zapalenie pęcherza moczowego mogą być również częste i przypadkowe kontakty seksualne, podczas których można złapać chlamydie lub rzeżączkę. Jednak najczęstszym winowajcą odpowiedzialnym za zakażenia układu moczowego jest pałeczka okrężnicy (Escherichia coli), która przebywa w układzie pokarmowym i wydalana jest wraz z kałem. Zapalenie pęcherza moczowego może się przydarzyć w zasadzie każdemu, bez względu na płeć i wiek. Dużo częściej jednak na to schorzenie cierpią kobiety, jednakże jest to w pełni uzasadnione ich budową anatomiczną.

Leczenie zapalenia pęcherza moczowego

Jeśli objawy sugerujące, że możemy mieć do czynienia z zapaleniem pęcherza moczowego, nie ustąpią samoistnie, należy udać się do dobrego urologa. Z reguły, zapisze on odpowiednie antybiotyki, które bardzo szybko rozwiążą nasz wstydliwy problem. Nie zapominajmy jednak o tym, że najważniejsze jest to, aby nie dopuścić do powstania tego schorzenia. Profilaktyka jest w tym przypadku kluczowym aspektem.

Cierpisz na zapalenie pęcherza moczowego? Leczenie domowymi sposobami nie przynosi ulgi? Nie odwlekaj wizyty u lekarza specjalisty. Im szybciej rozpoczniesz leczenie farmakologiczne, tym szybciej wrócisz do zdrowia. Jeżeli interesuje Cię tylko dobry urolog w Warszawie, to my Ci pomożemy. Umów się na wizytę już dziś!