usg nerek warszawa

Badanie USG nerek

by | 9 sierpnia 2015

O zdrowie trzeba systematycznie dbać i kontrolować w jakim stanie jest organizm. Regularne badania dają możliwość wykrycia niekiedy poważnych chorób zagrażających życiu. Co jakiś czas warto wykonywać badanie USG narządów, w tym m.in. układu moczowego, który z racji pełnionej w organizmie funkcji i często złych nawyków (np. picie w ciągu doby niewielkiej ilości płynów) narażony jest bardziej na choroby niż inne układy w ludzkim ciele.

Co powinno nas zaniepokoić i skłonić by zrobić badanie USG nerek? Przede wszystkim odchylony od normy wynik ogólnego badania moczu, wszelkie bóle brzucha i podbrzusza, a także dyskomfort w okolicy lędźwiowej. USG nerek koniecznie należy wykonać również w przypadku obecności krwi w moczu, jak i przy podejrzeniu kamicy moczowej, nadciśnieniu tętniczym, czy chorobach gruczołu krokowego.

Jak dokładnie przebiega badanie USG?

Badanie USG jest prawdopodobnie najlepszym, nieinwazyjnym sposobem sprawdzenia narządów wewnętrznych, często nawet lepszym niż rezonans, a przy tym o wiele tańszym. Dobry urolog pracujący na nowoczesnym sprzęcie, jest w stanie w ciągu kilku minut postawić diagnozę. Badanie USG jest również bezsprzecznie bezpieczniejsze od badania rentgenowskiego, podczas którego występuje silne promieniowanie RTG. USG nerek jest absolutnie bezbolesne, a odbywa się poprzez umieszczenie zwilżonej żelem głowicy na skórze tułowia, w badanym miejscu. Po przyłożeniu głowicy lekarz wykonujący USG natychmiast widzi na ekranie monitora obraz tkanek i narządów przez co szybko jest w stanie stwierdzić czy coś poważnego nam dolega, czy też nie. Co ważne USG nie jest badaniem czasochłonnym, ponieważ trwa przeważnie od kilku do kilkunastu minut.

Warto wiedzieć, że do badania USG nerek trzeba się przygotować. Ponieważ lekarz urolog będzie potrzebował zbadać jamę brzuszną to badanie powinno być wykonywane u pacjentów, którzy są na czczo lub przynajmniej po upływie ośmiu godzin od chwili spożycia ostatniego posiłku. Trzeba też pamiętać, by w dniu badania nie pić napojów gazowanych i powstrzymać się od palenia tytoniu.

Kiedy należy wykonać badanie USG nerek?

Skoro wiemy już, w jaki sposób dokładnie przebiega badanie USG nerek, dobrze jest zastanowić się, kiedy powinniśmy się zdecydować na jego wykonanie. Przede wszystkim, objawami, które mogą sugerować, że powinniśmy wykonać badanie USG nerek, jest sytuacja w której pojawiają się jakiekolwiek bóle w okolicy nerek. Podstawowe badanie u urologa, nie zawsze jest w stanie wykazać przyczynę bólu, dlatego też bardziej dokładne jest w tym przypadku USG. Inną sytuacją, w której także powinniśmy rozważyć wykonanie badania USG nerek, jest nieprawidłowy kolor naszego moczu. Przyczyny takiego stanu rzeczy, także jesteśmy w stanie usatalić, kiedy wykonamy USG.

Co daje badanie USG nerek?

Podstawą, jeśli chodzi o możliwości, jakie daje nam badanie USG nerek, jest przede wszystkim bardzo szybka diagnostyka problemu, z którym się borykamy. Za pomocą USG, jesteśmy w stanie bardzo szybko wykryć jakiekolwiek, niepokojące zmiany, które zachodzą w nerkach, a co za tym idzie – podjąć odpowiednie kroki mające na celu ich wyleczenie. Tak się dzieje przede wszystkim w przypadku różnego rodzaju torbieli, czy kamicy. Nie oznacza to jednak, że są to jedyne schorzenia, które jesteśmy w stanie bardzo szybko wykryć przy pomocy badania USG nerek. Jest ono również bardzo dobre, kiedy mówimy o wykrywaniu wszelkich nieprawidłowości związanych z nieprawidłową pracą dróg moczowych.

Potrzebny Ci dobry urolog w Warszawie? Zapraszamy do nas na wizytę. Wprawdzie na jednej nerce można żyć, ale lepiej mieć dwie, dlatego w razie wystąpienia niepokojących objawów ze strony układu moczowego lub innych wspomnianych symptomów należy udać się na badanie USG nerek. Pozwoli to ocenić stan narządów i zdiagnozować ewentualne choroby.