Rak jądra objawy leczenie

by | 12 maja 2016

Na jądrze pojawiła się niebolesna opuchlizna, obrzęk lub zgrubienie? Czujesz tępy ból lub uczucie ciążenia w podbrzuszu, mosznie i pachwinie? To może być rak jądra! Dlatego nie lekceważ objawów tylko koniecznie umów się na wizytę do dobrego specjalisty urologa.

Czym dokładnie jest rak jądra? Przede wszystkim, należy zacząć od tego, że rak jądra jest niezwykle rzadką przypadłością, jeśli mówimy o szeroko rozumianych nowotworach. Musimy jednak pamiętać o tym, że nieważne, jak rzadko ta choroba występuje, pod żadnym pozorem nie należy lekceważyć jej objawów.

Rak jądra – grupa ryzyka

Rak jądra jest najczęściej występującym nowotworem w grupie wiekowej 20-34. Co więcej aż 75% zachorowań na raka jąder notuje się u mężczyzn pomiędzy 20 a 49 rokiem życia! Najbardziej zagrożeni są mężczyźni z tzw. wędrującym jądrem, a także ci, u których jądro osadziło się w mosznie po 6 roku życia.
Bardzo ważna jest świadomość, by mężczyźni już nawet w okresie dorastania zaczęli się sami badać. Wystarczy raz w miesiącu dokładnie dotykać jądra by upewnić się, że nie zaszły w ich obrębie zmiany chorobowe, czy nie pojawiły się guzki lub opuchlizna.

Jeśli chodzi o to, która grupa nowotworów atakujących jądra jest najliczniejsza, należy przede wszystkim wskazać tutaj nasieniaki. Atakują one mężczyzn pomiędzy 25 a 45 rokiem życia. Drugim, bardzo często pojawiającym się rodzajem nowotworu jąder u mężczyzn są nienasieniaki. Ten rodzaj nowotworu, atakuje najczęściej mężczyzn pomiędzy 15 a 30 rokiem życia.

Rak jądra – co dokładnie musisz o nim wiedzieć

Zanim przejdziemy do omówienia tego, jak dokładnie wygląda diagnostyka raka jąder, omówimy najpierw przyczyny, które mogą powodować występowanie tego rodzaju nowotworu. Tak, jak ma to miejsce w przypadku innych chorób nowotworowych, tak i w przypadku, kiedy mówimy o raku jąder, przyczyny są bardzo złożone. Z całą pewnością, nie można wykluczyć tutaj kwestii związanych z genetyką czy dziedziczeniem. Nie możemy też jednak wykluczyć wnętrostwa, czyli sytuacji, w której jądro nie schodzi do moszny. Schorzenie to dotyka przede wszystkim małych chłopców, a ryzyko występowania w takich przypadkach nowotworu jąder jest nawet o 40% większe, niż w innych przypadkach.

Na początek urolog podczas wizyty przeprowadza wywiad z pacjentem i wykonuje podstawowe badanie lekarskie, podobne do samobadania, czyli sprawdzenie stanu jąder. Kolejnym krokiem jest badanie USG jąder oraz moszny, jest ono absolutnie bezbolesne i pozwala na sprawdzenie obu jąder oraz jamy brzusznej. Na jego podstawie dobry urolog może zdobyć wiedzę na temat stadium choroby i podjąć odpowiednie leczenie operacyjne.

Rak jądra leczenie

Leczenie raka jądra polega najczęściej na usunięciu całego jądra, wraz z guzkiem. Operacja odbywa się przy znieczuleniu pacjenta. Po zabiegu zostaje niewielka blizna, a okres rehabilitacji jest stosunkowo krótki. Przed operacją powinno się jednak zbadać poziom markerów nowotworowych, które mogą być później użyte do sprawdzenia, czy nowotwór zaatakował w innych miejscach, czy nie. Dlatego ważne jest aby mieć wyniki zarówno sprzed operacji, jak i po niej, by je później porównać.

Rak jądra to nie wyrok, zwłaszcza wcześnie wykryty. Z jednym jądrem można bez problemu funkcjonować i cieszyć się życiem, wciąż być męskim, zadowolonym z erekcji, stosunków i w perspektywie również ze spłodzonych dzieci. Pamiętaj, że Twoje zdrowie zależy w największej mierze od Ciebie samego. Odpowiedzialny mężczyzna, kiedy czuje, że może mieć problem, zwyczajnie udaje się do lekarza. Nie ma nic zdrożnego, ani już na pewno nie ma się czego wstydzić. Jeśli bowiem będziemy wychodzić z założenia, że „głupio nam mówić” o takich podejrzeniach, konsekwencje zdrowotne, mogą być naprawdę poważne.