Objaw Goldflama

Objaw Goldflama – co to jest i do czego służy?

Ból w lędźwiach może mieć wiele przyczyn. Przeważnie winne są mu zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa, jednak to może być również problem nefrologiczny, czyli dotyczyć nerek i układu moczowego. Jeżeli uda się wykluczyć pierwszą przyczynę wówczas należy wziąć pod uwagę takie schorzenia jak ostre odmiedniczkowe zapalenie nerek, ostre kłębuszkowe zapalenie nerek, krwawienie lub ropień torbieli nerki, napad kolki nerkowej, czy też zawał nerki. By postawić precyzyjną diagnozę wykonuje się m.in.USG nerek i układu moczowego, badanie moczu, jak również badanie palpacyjne, czyli przez dotyk, aby sprawdzić jaki będzie objaw Goldflama. Nazwa tego badania wzięła się od nazwiska polskiego neurologa Samuela Goldflama, który badał fizykalnie pacjentów skarżących się na ból w dolnej części pleców. Objaw Goldflama zwany jest na Zachodzie również pod nazwą uderzenie Murpy’ego.

Objaw Goldflama na czym polega?

Objaw Goldflama polega na sprawdzeniu bolesności okolicy lędźwiowej przy wstrząśnie. W tym celu lekarz przeprowadzający badanie przykłada otwartą dłoń do okolic nerki pacjenta, a następnie drugą dłonią uderza w grzbiet położonej dłoni. U zdrowej osoby po uderzeniu nie występuje ból, natomiast,  jeżeli ten wstrząs wywołuje dolegliwości bólowe u pacjenta to prawdopodobnie mamy do czynienia ze stanami zapalnymi nerek, którym towarzyszy obrzęk miąższu nerki. Dodatni objaw Goldflama jest też bardzo często obserwowany w przypadku kolki nerkowej – ból pojawia się na skutek napięcia torebki nerkowej, co jest przyczyną zastoju moczu w układzie kielichowo – miedniczkowym nerki.

Objaw Goldflama potencjalne choroby

Jeżeli objaw Goldflama wychodzi dodatni wówczas mamy do czynienia z chorobą nerek. Najczęstszymi schorzeniami, które można wykryć za pomocą tej banalnie prostej metody są: kłębuszkowe zapalenie nerek, śródmiąższowe zapalenie nerek czy też odmiedniczkowe zapalenie nerek. Jak już zostało wspomniane, dodatni objaw Goldflama występuje bardzo często w przypadku kolki nerkowej, która nierozerwalnie wiąże się z obecnością kamieni nerkowych, czyli w chorobie kamicy nerkowej. Pamiętaj, nie lekceważ niepokojących objawów! Jeżeli odczuwasz ból w okolicy kręgosłupa lędźwiowego, a dodatkowo występuje gorączka, osłabienie i problemy przy oddawaniu moczu to koniecznie wybierz się do urologa. Nerki są jednym z najważniejszych organów oczyszczających organizm z toksyn. Ich nieprawidłowa praca może skutkować zatruciem całego organizmu, co w skrajnych przypadkach kończy się śmiercią.

UROLOG Warszawa Żoliborz Twardowska 3

Telefon: 22 300 1566

Wyślij sms o treści UROLOG  na numer tel 501205303 a w odpowiedzi otrzymasz sms zwrotny z najbliższym wolnym terminem.

Sprawdź

Imię i nazwisko (wymagane)

Adres email (wymagane)

Treść wiadomości