Kolka nerkowa, najważniejsze informacje

by | 31 stycznia 2019

Atak kolki nerkowej jest nieprzyjemny, bolesny i niestety nie jest zazwyczaj pojedynczym incydentem. Może pojawiać się częściej, gdyż jest powiązany z kamicą nerkową. Kolka jest bardzo bolesna, uniemożliwia funkcjonowanie, a do tego nie da się jej uśmierzyć zwykłą tabletką przeciwbólową.

Co to jest kolka nerwowa?

Kolka nerkowa to bardzo silny ból. Nie można zwalczyć go typowymi środkami przeciwbólowymi, co czyni go trudniejszym do zniesienia oraz zwalczenia. Jednocześnie kola nerkowa może stanowić jeden z najważniejszych objawów bolesnej kamicy nerkowej. Często niezbędne jest otrzymanie zastrzyku, który rozluźni mięśnie. Niestety kolka może się powtarzać, a im częściej, tym poważniejszy jest stan zdrowia.
Do pojawienia się kolki nerkowej dochodzi w sytuacji, kiedy pojawia się nagły wzrost ciśnienia w drogach moczowych górnych. Jest on powodowany wzbierającym, zalegającym moczem. Jest to spowodowane faktem istnienia kamieni moczowych, które blokują normalne, zdrowe ujście moczu.

Co zwiastuje kolka nerwowa?

Pojawienie się kolki nerkowej nie jest przypadkowe i nie jest bez przyczyny. Gdy do niej dochodzi może być konieczne zbadanie stanu zdrowia pod kątem kamicy nerkowej. Oznacza ona istnienie w drogach moczowych kamieni nerkowych. Powstają one przez dłuższy czas, mają różną wielkość, lecz ich istnienie zawsze powoduje ból, kolkę nerkową, a także problemy z wydalaniem moczu.

Objawy kolki nerkowej

Choć kolka nerkowa pojawia się znienacka, charakteryzuje się pewnymi konkretnymi objawami. O tym, że kolka nadchodzi świadczy zazwyczaj nagły i bardzo ostry ból, który prowadzi do zgięcia się z bólu. Zazwyczaj jest odczuwalny w okolicy nerki (stąd nazwa), jest to okolica lędźwiowa i od niej rozchodzi się dalej w dół, kierując się na pęcherz oraz zewnętrzną cześć uda. Poza bólem pojawiają się także inne objawy, tzw. objawy towarzyszące kolce nerkowej.

Można do nich zaliczyć wymioty oraz nudności, duże i bolesne parcie na mocz, chociaż niekoniecznie połączone z jego oddawaniem. Zdarza się jednak, że podczas kolki nerkowej pojawia się niekontrolowana potrzeba oddania moczu, jest to zazwyczaj niewielka ilość. Dodatkowo pojawiają się wzdęcia, które potęgują odczuwany dyskomfort. Kolka nerkowa jako powiązana z kamicą nerkową kojarzy się tylko z bólem, a to znów prowokuje do powstrzymywania oddawania moczu. Ma to jednak ujemne konsekwencje, gdyż im dłużej się go wstrzymuje tym większe jest ryzyko pojawienia się zakażenia, jak i stanów zapalnych w drogach moczowych.

Przyczyny kolki nerkowej

Główną przyczyną, wspomnianą już, pojawiania się kolki nerkowej są problemy z nerkami i rozwijająca się kamica nerkowa. Jest ona związana z pojawieniem się w drogach moczowych kamieni, które blokują swobodny odpływ moczu, bez przestoju. Jeżeli kamienie przedostają się z nerek do moczowodu są w stanie zablokować go i napierający mocz będzie wydostawał się w niewielkiej ilości i z trudem. Napieranie powoduje ból, znany jako kolka nerkowa, również z uwagi na jej gwałtowność.

Jak leczyć kolkę nerkowa?

Z kolką nerkową, jak z samą kamicą nerkową należy walczyć. Pierwszym krokiem jest zmniejszenie bólu poprzez zażywanie tabletek rozkurczowych i przeciwbólowych. Gdy ból opiera się i nie zmniejsza się ani odrobinę, wówczas niezbędny będzie zastrzyk przeciwbólowy. Można ulżyć sobie również poprzez przykładanie do podbrzusza lub okolicy lędźwiowej termoforu albo ciepłych okładów. Ma to działanie rozkurczowe. Bardzo ważne jest również usunięcie kamieni, czyli doprowadzenie do ich przemieszczenia się w dół moczowodu i tym samym usunięciu.

Niezbędne jest także, po pojawieniu się kolki wykonanie badania moczu oraz USG układu moczowego. Pozwoli ono aby lekarz urolog ocenłi sytuację wewnątrz dróg moczowych. Jeżeli kamieni nerkowych jest więcej, kolka będzie powracać, gdyż pojawia się przy wydalaniu złogu kamieni. Im ich więcej, tym częściej kolka będzie się powtarzać. Gdy kamieni nie tylko jest więcej, ale są duże lekarz może skierować na zabieg ultradźwięków. Bezinwazyjny, kruszący kamienie do łatwiejszego wydalenia.

Zapobieganie i przeciwdziałanie kolce nerkowej

W połowie przypadków kolka nerkowa powraca. Jednak można temu zapobiec poprzez stosowanie zaleceń w kamicy nerkowej. Podstawą jest właściwe nawodnienie, czyli minimum 2 litry dziennie, najlepiej pod postacią wody, dieta z małą ilością szczawianów i fosforanów, a także zmniejszenie spożycia soli. Istotnym elementem, który sprzyja rozwojowi kamieni nerkowych jest siedzący tryb życia oraz często związana z nim nadwaga. Jednocześnie nadwaga wiąże się z nieprawidłowościami dietetycznymi i spożywaniem produktów, przyczyniających się do rozwoju kamicy, czyli cukier, wapień, szczawianów, a także produktów mięsnych.