Zapalenie gruczołu krokowego

Zapalenie prostaty – leczenie prywatnie urolog Warszawa

Gruczoł krokowy, czyli prostata to bardzo ważny narząd męskiego układu płciowego, który odgrywa też istotną rolę dla układu moczowego. Niestety jest on również jednym z bardziej podatnych męskich narządów na stany zapalne. Najczęściej przykre dolegliwości związane z zapaleniem gruczołu krokowego dotykają mężczyzn między 40, a 50 rokiem życia, aczkolwiek zapalenie gruczołu krokowego u 30-latków też nie należy do rzadkości. Dlatego też, jeżeli zauważyłeś u siebie niepokojące objawy skontaktuj się ze specjalistą. Dobry urolog szybko postawi trafną diagnozę.

Zapalenie prostaty objawy – masz je?

• Pieczenie i ból podczas oddawania moczu
  • Częste oddawanie moczu
  • Osłabienie strumienia moczu
  • Ból lub dyskomfort w obrębie prącia lub jąder
  • Ból w czasie wytrysku
  • Ból nad spojeniem łonowym promieniujący do pachwin i pleców
  • Ból krocza promieniujący do odbytu lub moszny
  • W zapaleniu bakteryjnym prostaty występują gorączka i dreszcze

zapalenie_prostaty

Zapalenie gruczołu krokowego –rodzaje i przyczyny:

Zapalenie prostaty to jedno ze schorzeń urologicznych, które najczęściej dotykają mężczyzn. Współczesna medycyna wyróżnia 4 typy zapalania prostaty:

Typ I – ostre bakteryjne zapalenie gruczołu krokowego

Typ II – przewlekłe bakteryjne zapalenie gruczołu krokowego

Typ III – przewlekłe niebakteryjne zapalenie prostaty

• postać zapalna – leukocyty w nasieniu
  • postać niezapalna – brak leukocytów w nasieniu

Typ IV – bezobjawowe zapalenie stercza rozpoznane na podstawie wyniku badania histopatologicznego

Spośród czterech przedstawionych typów zapalenia stercza tym, które zdarza się najrzadziej jest ostre bakteryjne zapalenie gruczołu krokowego, wywołane infekcją, najczęściej spowodowaną przez bakterie E.coli lub E. faecalis. Charakterystycznym objawem jest wówczas zakażenie układu moczowego, z gorączką i dreszczami. Pacjenci skarżą się na ból w podbrzuszu, ból przy oddawaniu moczu i częstomocz.

Stanem zapalnym o mniej nasilonych objawach jest przewlekłe bakteryjne zapalenie gruczołu krokowego. Towarzyszą mu nawracające infekcje układu moczowego, które mogą się utrzymywać nawet do 3 miesięcy, nie występuje natomiast gorączka.

Przewlekłe niebakteryjne zapalenie prostaty to stan zapalny, który u mężczyzn zdarza się najczęściej. Nie jest związany z infekcją, natomiast jego przyczyn urolodzy upatrują w nadużywaniu alkoholu, spożywaniu ostrych przypraw, przechłodzeniu okolic narządów płciowych, winny może być także stres. Najczęstszymi symptomami są bóle w okolicy krocza i moszny, a także w podbrzuszu i w dolnym odcinku pleców. Mogą wystąpić problemy z oddawaniem moczu, jednak w większości przypadków dolegliwości ustępują samoistnie.

No i ostatni typ, czyli bezobjawowe zapalenie gruczołu krokowego – trudne do zdiagnozowania, ponieważ ten typ schorzenia nie wiąże się z żadnymi dolegliwościami. Dlatego też rozpoznanie następuje na podstawie wyniku histopatologicznego.

Rozpoznanie zapalenia prostaty

Najważniejszą kwestią jest precyzyjna diagnoza co do rodzaju zapalenia prostaty. W zależności od typu zapalenia podejmuje się różne rodzaje leczenia. Urolog musi jednoznacznie stwierdzić, czy objawy zgłaszane przez pacjenta związane są z zapaleniem gruczołu krokowego, czy są wynikiem innych schorzeń układu moczowego, takich jak choćby zapalenie cewki moczowej.

Pierwszym krokiem w diagnostyce zapalenia gruczołu krokowego jest wywiad z pacjentem. Lekarz musi się dowiedzieć jak najwięcej o charakterze bólu i objawach ze strony układu moczowo – płciowego. W zależności od zebranych informacji urolog może wykonać następujące badania:

Badanie per rectum – czyli badanie palcem przez odbytnicę. Jest to rodzaj badania, w trakcie którego lekarz ocenia wielkość, konsystencję, ruchomość oraz inne cechy gruczołu krokowego. Prostata w stanie zapalnym jest bolesna w momencie dotykania, powiększona i nierzadko rozpulchniona.

USG transrektalne – badanie wykonywane głowicą transrektalną wprowadzaną do odbytnicy. Stosowane w przypadkach podejrzenia ropnia gruczołu krokowego lub innej patologii w obrębie stercza oraz pęcherzyków nasiennych.

Badanie PSA – oznaczenie swoistego antygenu sterczowego – PSA może być zlecone w przypadku podejrzenia raka gruczołu krokowego lub wątpliwości diagnostycznych. Zapalenie prostaty przyczynia się do podwyższenia wartości PSA.

Posiew moczu – badanie umożliwia ocenę mikrobiologiczną i nierzadko pozwala ustalić czynnik wywołujący stan zapalny.

Test 2 szklanek – jest to rodzaj badania, które polega na zrobieniu posiewu moczu przed i po masażu stercza.

Uroflowmetria – to proste i nieinwazyjne badanie, które polega na ocenie przepływu moczu przez cewkę moczową w czasie i umożliwia ustalenie, czy tempo przepływu moczu przez cewkę moczową jest prawidłowe.

Leczenie zapalenia gruczołu krokowego Warszawa

Leczenie zależy od rodzaju zapalenia. W przypadku ostrego bakteryjnego zapalenia gruczołu krokowego podaje się antybiotyki, czasem wymagana jest również hospitalizacja, w przypadku silniejszych dolegliwości. Pacjenci z zaostrzeniem przewlekłego bakteryjnego zapalenia prostaty wymagają długotrwałego stosowania antybiotyków. U większości pacjentów (około 75 procent) takie postępowanie przynosi pozytywne efekty i całkowite wyleczenie. Stosowania antybiotyków nie wymagają z kolei pacjenci z przewlekłym niebakteryjnym zapaleniem prostaty. Często dolegliwości ustępują samoistnie, w niektórych przypadkach podaje się środki przeciwbólowe. Bezwzględnie należy przestrzegać zaleceń urologa. Tylko w ten sposób można liczyć na możliwie szybkie rozwiązanie męskiego problemu.

UROLOG Warszawa Żoliborz Twardowska 3

Telefon: 22 300 1566

Wyślij sms o treści UROLOG  na numer tel 501205303 a w odpowiedzi otrzymasz sms zwrotny z najbliższym wolnym terminem.

Sprawdź

Imię i nazwisko (wymagane)

Adres email (wymagane)

Treść wiadomości