Zapalenie gruczołu krokowego

by | 9 sierpnia 2014

Gruczoł krokowy, czyli prostata, to bardzo ważny narząd męskiego układu płciowego, który odgrywa też istotną rolę dla układu moczowego. Niestety jest on również jednym z bardziej podatnych męskich narządów na stany zapalne.

Najczęściej przykre dolegliwości związane z zapaleniem gruczołu krokowego dotykają mężczyzn między 40, a 50 rokiem życia, aczkolwiek zapalenie gruczołu krokowego u 30-latków też nie należy do rzadkości. Dlatego też, jeżeli zauważyłeś u siebie niepokojące objawy skontaktuj się ze specjalistą. Dobry urolog szybko postawi trafną diagnozę.

Zapalenie prostaty objawy – sprawdź, czy je masz!

Do najbardziej charakterystycznych objawów, jeśli chodzi o zapalenie prostaty, zaliczamy przede wszystkim:

• Pieczenie i ból podczas oddawania moczu;
  • Częste oddawanie moczu;
  • Osłabienie strumienia moczu;
  • Ból lub dyskomfort w obrębie prącia lub jąder;
  • Ból w czasie wytrysku;
  • Ból nad spojeniem łonowym promieniujący do pachwin i pleców;
  • Ból krocza promieniujący do odbytu lub moszny;
  • W zapaleniu bakteryjnym prostaty występują gorączka i dreszcze;

Zapalenie gruczołu krokowego- poznaj jego rodzaje oraz przyczyny

Zapalenie prostaty, to jedno ze schorzeń urologicznych, które najczęściej dotykają mężczyzn. Współczesna medycyna wyróżnia 4 typy zapalania prostaty:

• Typ I – ostre bakteryjne zapalenie gruczołu krokowego;
  • Typ II – przewlekłe bakteryjne zapalenie gruczołu krokowego;
  • Typ III – przewlekłe niebakteryjne zapalenie prostaty;
  • Typ IV – bezobjawowe zapalenie stercza rozpoznane na podstawie wyniku badania histopatologicznego;

Spośród czterech przedstawionych typów zapalenia stercza tym, które zdarza się zdecydowanie najrzadziej, jest ostre bakteryjne zapalenie gruczołu krokowego, wywołane infekcją, najczęściej spowodowaną przez bakterie E.coli lub E. faecalis. Charakterystycznym objawem jest wówczas zakażenie układu moczowego, z gorączką i dreszczami. Pacjenci skarżą się na ból w podbrzuszu, ból przy oddawaniu moczu i częstomocz.

Stanem zapalnym, o mniej nasilonych objawach, jest przewlekłe, bakteryjne zapalenie gruczołu krokowego. Towarzyszą mu nawracające infekcje układu moczowego, które mogą się utrzymywać nawet do 3 miesięcy, nie występuje natomiast gorączka. Przewlekłe niebakteryjne zapalenie prostaty to stan zapalny, który u mężczyzn zdarza się najczęściej. Nie jest w żaden sposób związany z infekcją. Za najczęstsze przyczyny, jeśli chodzi o powstanie tego schorzenia, urolodzy wskazują nadużywanie alkoholu, spożywanie ostrych przypraw, przechłodzenie okolic narządów płciowych. Nie możemy też wykluczyć stresu, jako jednego z czynników, który powoduje takie schorzenie. Najczęstszymi symptomami są bóle w okolicy krocza i moszny, a także w podbrzuszu i w dolnym odcinku pleców. Mogą wystąpić problemy z oddawaniem moczu, jednak w większości przypadków dolegliwości ustępują samoistnie.

Ostatni typ, czyli bezobjawowe zapalenie gruczołu krokowego – trudne do zdiagnozowania, ponieważ ten typ schorzenia, nie wiąże się z żadnymi dolegliwościami. Dlatego też rozpoznanie następuje na podstawie wyniku histopatologicznego.

Jak rozpoznać zapalenie prostaty?

Najważniejszą kwestią, jeśli chodzi o prawidłowe rozpoznanie zapalenia prostaty, jest precyzyjna diagnoza między innymi wykonanie usg prostaty . W zależności od typu zapalenia, podejmuje się różne rodzaje leczenia. Urolog musi jednoznacznie stwierdzić, czy objawy zgłaszane przez pacjenta związane są z zapaleniem gruczołu krokowego, czy są wynikiem innych schorzeń układu moczowego, takich jak chociażby zapalenie cewki moczowej.