Schorzenia urologiczne mogą dotyczyć nie tylko układu moczowego u kobiet i mężczyzn, ale też męskiego układu płciowego. Jakie są jednak najczęstsze? Jakie problemy urologiczne zwykle zgłaszają pacjenci i jak sobie z nimi radzić? Tego dowiesz się z naszego artykułu. Koniecznie zapoznaj się z jego treścią!

Kamica nerkowa

Urolog WarszawaKamica nerkowa charakteryzuje się obecnością złogów w układzie moczowych. Jeśli są drobne, to możliwe, że uda nam się je wydalić z moczem. Większe niestety już na ogół pozostają w nerkach. Do tego powodują nieprzyjemne dolegliwości bólowe. Najczęściej diagnozowane są złogi zbudowane ze szczawianiu albo fosforanu wapnia. Nieco rzadziej z kwasu moczowego lub fosforanu magnezowo-amonowego i są dość częste u pacjentów z przewlekłymi zakażeniami dróg moczowych. Warto zauważyć, że kamica nerkowa dotyka jednakowo kobiet i mężczyzn. Rzadko kiedy ten problem dotyczy dzieci i nastolatków. To, co może wskazywać na obecność złogów w obrębie układu moczowego, to tzw. kolka nerkowa. Jej wystąpienie objawia się silnym bólem w okolicy lędźwiowej, u dołu brzucha, który promieniuje do pachwiny. Bardzo często kamicy nerkowej towarzyszy ogólne osłabienie, czy bóle głowy. Czasami pojawiają się też nudności i wymioty. Jednak nie brakuje też przypadków, gdzie to schorzenie przebiega niemal bezobjawowo. Sygnału, którego nie należy bagatelizować, jest ból w lędźwiach lub obecność w moczu erytrocytów.

Aby pozbyć się tego problemu, należy udać się do urologa, który przeprowadzi diagnostykę i dobierze najskuteczniejsze leczenie. W dużej mierze terapia zależy od umiejscowienia i wielkości złogów. Jednak doświadczenie urologa też ma istotne znaczenie. Postawienie na profesjonalny gabinet sprawi, że będziemy mogli liczyć na wysoką jakość usług i innowacyjne techniki. Ich świetnym przykładem jest leczenie kamicy nerkowej za pomocą fali uderzeniowej ESWL. Polega ona na kruszeniu kamieni na drobniejsze odłamy po to, by pacjent mógł je wydalić wraz z moczem. Dzięki temu można uniknąć tradycyjnej operacji chirurgicznej i przy okazji długiej rekonwalescencji.

Łagodny przerost prostaty

Prostata to narząd występujący u mężczyzn. Swoim kształtem i wielkością przypomina orzecha włoskiego. Zlokalizowany jest tuż pod pęcherzem moczowym, otaczając cewkę moczową. W okolicach 45-50 roku życia gruczoł krokowy u panów stopniowo zaczyna się powiększać. Powszechnie ten proces nazywany jest łagodnym przerostem prostaty. Zaburzenie nie ma charakteru nowotworu złośliwego. Nie trzeba zatem obawiać się o swoje zdrowie. Mimo wszystko u wielu panów zaczynają pojawiać się pewne problemy związane z oddawaniem moczu. Mowa tu na przykład o słabym strumieniu moczu. Do tego niemożność całkowitego opróżnienia pęcherza moczowego. Czasami pojawia się częstomocz lub konieczność natychmiastowej wizyty w toalecie. Takie dolegliwości są dość uciążliwe w życiu codziennym, więc warto zadbać o ich wyeliminowanie. Urolog na pewno dołoży starań, by nam pomóc. Leczenie łagodnego przerostu prostaty może opierać na środkach farmakologicznych. Popularne są też zabiegi laserowe lub z wykorzystaniem mikrofali. W bardziej zaawansowanych przypadkach urolog może zalecić operację.

Infekcje układu moczowego

Częstym problemem urologicznym są infekcje układu moczowego. Mogą je powodować bakterie, wirusy lub grzyby. Czasami infekcja dotyczy konkretnego narządu. Innym razem obejmuje kilka narządów wchodzących w układ moczowy – nerek, moczowodów, pęcherza i cewki moczowej. Zauważa się, że jest to powszechny problem u kobiet. Ma to wynikać z ich budowy anatomicznej. Jednak częste i przypadkowe kontakty seksualne też mogą skutkować złapaniem infekcji. Nawet nieodpowiednia higiena intymna i zaburzenia hormonalne na nie narażają. Infekcje układu moczowego dają różne objawy. Charakterystyczne są tutaj bóle podbrzusza i uczucie lekkiego pieczenia przy oddawaniu moczu. Do tego parcie na pęcherz i częste wizyty w toalecie. Oczywiście bywają sytuacje, gdzie infekcje przebiegają bez żadnych dolegliwości. Ogólnie łagodne infekcje układu moczowego ustępują samoistnie po 2-3 dniach. Gdy nawracają lub nie ma poprawy, lepiej zapisać się do urologa. Jest to szczególnie ważne, gdy do wyżej wymienionych objawów dochodzi gorączka, ból w okolicy nerek, nudności i wymioty. Samo leczenie dobierane jest zawsze indywidualnie. Podstawą jest dokładna diagnostyka. Na pewno przy zakażeniu nerek może być konieczne leczenie szpitalne.