Rak pęcherza moczowego – prawdziwe zagrożenie

by | 31 stycznia 2019

O raku pęcherza moczowego nie mówi się wiele, co jest istotnym błędem. Nie jest to bowiem rodzaj nowotworu, który występuje rzadko. Wręcz przeciwnie, jest jednym z najczęściej występujących nowotworów, szczególne u osób starszych. Brak rozległej wiedzy o raku pęcherza moczowego skutkuje tym, że jest on odkrywany za późno.

Czym jest rak pęcherza moczowego?

Choroby onkologiczne zawsze są powodem do skupienia się na zdrowiu, podjęcia intensywnego leczenia, terapii, celem ich pokonania. W przypadku raka pęcherza moczowego szczególnie często diagnozuje się go u osób powyżej 55 roku życia. Aktualnie wyróżnia się aż dwa rodzaje raka pęcherza moczowego, tj. raka inwazyjnego i nieinwazyjnego.

Rak inwazyjny charakteryzuje się naciekaniem na błonę mięśniowa pęcherza. Jest to rzadziej spotykany rodzaj, gdyż obejmuje jedyne 30% przypadków zachorowań. Reszta to rak nieinwazyjny, który nie powoduje nacieków na pęcherz.  Ze względu na późne wykrywanie raka często dochodzi do przerzutów na inne narządy, jeszcze w czasie diagnozowania nowotworu pęcherza. Najczęściej nowotwór pęcherza daje przerzuty na: płuca, kości, wątroby, węzły chłonne.

Kto jest narażony na rozwój nowotworu?

Wspomnieliśmy już, że na raka pęcherza moczowego narażeni są przede wszystkim ludzie powyżej 55 roku życia. Jest to szczególny okres, jeżeli chodzi o wszelkie choroby, gdyż organizm traci wówczas większość naturalnej ochrony w wyniku menopauzy u kobiet i andropauzy u mężczyzn. Zdecydowanie częściej chorują na niego mężczyźni, niż kobiety. W rankingu najczęściej rozpoznawanych nowotworów u mężczyzn zajmuje wysokie, czwarte miejsce. Z uwagi na to, że jest bardzo późno wykrywany ponad połowa pacjentów umiera z jego powodu lub z powodu związanych z nim przerzutów.

Przyczyny rozwoju raka pęcherza moczowego

W rozwoju nowotworu pęcherza moczowego mogą mieć znaczenie genetyczne predyspozycje nowotworowe, jednak zazwyczaj przyczyn jego rozwoju można szukać gdzie indziej. Do najważniejszych należą przede wszystkim:• wczesna menopauza, pomiędzy 40 a 45 rokiem życia,• palenie papierosów, podnoszące ryzyko zachorowania aż sześciokrotnie,

• cukrzyca,
  • chemioterapia oraz radioterapia odbyte w przeszłości,
  • choroby pasożytnicze pęcherza moczowego,
  • kontakt substancjami chemicznymi, długotrwały, takimi jak: anilina, arylamina, benzydyna.

Trzeba wziąć pod uwagę także fakt, że spełnianie jednego a nawet wszystkich warunków umożliwiających zachorowanie, niekoniecznie to zachorowanie oznacza. Nie każdy palacz zachoruje, nie każda kobieta z wczesną menopauzą będzie miała nowotwór. Podane przyczyny jedynie zwiększają ryzyko, nie są pewnikiem, jeśli chodzi o chorobę.

Sposoby leczenia nowotworu

Dobór leczenia uzależniony jest od stopnia rozwoju nowotworu oraz określenia, z którym rodzajem raka ma się do czynienia. Rak nieinwazyjny może być leczony poprzez wycięcie zmienionych – elektroresekcja przez cewkowa guza – tkanek i tkanek z dna. Po wycięciu następuje badanie histopatologiczne pobranego materiału i jeżeli wykazuje on możliwość dużego ryzyka albo nie daje jasnej odpowiedzi co do zaawansowania choroby po 6 tygodniach ponownie wykonuje się elektroresekcję przez cewkowa guza.

Z kolei w przypadku inwazyjnego raka pęcherza moczowego najczęściej konieczne jest wycięcie całego pęcherza i stworzenie zastępczego pęcherza jelitowego albo urostomia (wstawka jelitowa odprowadzająca mocz na skórę). Poza tym niezbędna może być chemioterapia jako leczenie uzupełniające. Za każdym razem niezbędna jest wizyta u urologa.