Zapalenie żołędzi i napletka – przyczyny, objawy, leczenie

by | 26 kwietnia 2019

Jedną z najczęściej spotykanych dolegliwości, zarówno u małych chłopców jak i dorosłych mężczyzn jest zapalenie żołędzi i napletka. Szacuje się, że około 10% dorosłych mężczyzn zmaga się z tym problemem. Najczęściej zapalenie żołędzi i napletka spowodowane jest brakiem odpowiedniej higieny, jednak ze względu na nieprzyjemne objawy mu towarzyszące i możliwe poważne konsekwencje zdrowotne, bezwzględnie wymaga leczenia.

Zapalenie żołędzi i napletka – przyczyny

Schorzenie jakim jest zapalenie żołędzi i napletka dotyczy końcówki męskiego członka oraz skóry go pokrywającej. Ze względu na ich bezpośredni kontakt ze sobą wyjątkowo rzadko obserwuje się samo zapalenie żołędzi. Najczęściej obserwowane jest u kilkuletnich chłopców, którzy nie potrafią jeszcze odpowiednio zadbać o higienę okolic intymnych, jednakże często obserwuje się je u dorosłych mężczyzn, zwłaszcza nieobrzezanych. Najczęściej bowiem za zapalenie żołędzi i napletka odpowiedzialna jest po prostu zła higiena tych okolic i gromadząca się pod napletkiem wydzielina, tzw. mastka, stanowiąca idealną pożywkę do rozwoju bakterii i grzybów. Mastka składa się z wydzieliny gruczołów łojowych, potu, resztek moczu oraz nasienia. Dodatkowym czynnikiem sprzyjającym jest często obserwowana, zwłaszcza u maluchów, stulejka, czyli zwężenie napletka, które uniemożliwia regularne usuwanie zbierającej się pod nim mastki. Oprócz nieprawidłowej higieny, wśród czynników sprzyjających występowaniu zapalenia żołędzi i napletka wymienia się:

• Zakażenia przenoszone drogą płciową, takie jak rzeżączka, chlamydia, grzybica czy opryszczka narządów płciowych, wywoływana przez wirus HSV,
  • Urazy żołędzi lub napletka, spowodowane np. obtarciem zbyt ciasną bielizną,
  • Podrażnienia spowodowane środkami chemicznymi, takimi jak płyny do mycia, środki piorące, środki plemnikobójcze lub żele nawilżające czy nawet dezodoranty do okolic intymnych,
  • Choroby ogólnoustrojowe, takie jak źle leczona cukrzyca czy RZS.

Objawy zapalenia żołędzi i napletka

Objawy zapalenia żołędzi i napletka są typowe dla stanów zapalnych obserwowanych w obrębie męskiego prącia. Najczęściej pacjenci cierpiący na to schorzenie obserwują:

• Obrzęk, zaczerwienienie oraz ból w obrębie napletka oraz znajdującej się pod nim żołędzi, na tyle silny, że czasem niemożliwe jest całkowite zsunięcie napletka,
  • Sklejenie się napletka i żołędzi, utrudniające prawidłowe oddawanie moczu czy usunięcie mastki,
  • Ból w trakcie oddawania moczu,
  • Niewielkie ranki na żołędzi lub częściej białawe pęcherzyki,
  • Świąd w obrębie prącia,
  • Ropną wydzielinę wydostającą się spod napletka, o nieprzyjemnym zapachu.
W przypadku zaobserwowania u siebie takich objawów, nawet o niewielkim nasileniu, które nie mijają pomimo zwiększenia higieny okolic intymnych, należy natychmiast udać się do lekarza pierwszego kontaktu, albo najlepiej bezpośrednio do urologa, ponieważ nieleczone zapalenie żołędzi i napletka może prowadzić do groźnych powikłań, takich jak:

• Ostre paciorkowcowe zapalenie moszny i prącia, czyli tzw. róży,
  • Zakażenie Streptococcus,
  • Drożdżyca,
  • Całkowite sklejenie napletka i żołędzi, wymagające interwencji chirurgicznej.

Zapalenie żołędzi i napletka – leczenie

Lekarz zazwyczaj stawia diagnozę na podstawie wnikliwego wywiadu lekarskiego oraz badania fizykalnego, a w przypadku podejrzenia infekcji bakteryjnej lub grzybiczej – również na podstawie posiewu wydzieliny spod napletka. Tylko w wyjątkowych sytuacjach, kiedy wdrożone leczenie nie przynosi skutków, konieczna jest biopsja zajętego stanem zapalnym obszaru i badanie mikroskopowe.

Bez względu na to, co spowodowało zapalenie żołędzi i napletka, najważniejszą rolę w terapii odgrywa prawidłowa higiena prącia i regularne usuwanie zbierającej się pod napletkiem mastki. Dodatkowo, w zależności od tego czy stan zapalny został wywołany przez drobnoustroje czy też jest wynikiem urazu mechanicznego, lekarz może:

• przepisać odpowiednie maści przeciwgrzybicze lub tabletki o tym samym działaniu,
  • wdrożyć odpowiednią antybiotykoterapię,
  • zalecić okłady z Rivanolu lub innej substancji przyspieszające gojenie ran,
  • przepisać maści sterydowe, bardzo szybko łagodzące takie objawy jak świąd i zaczerwienienie, a dodatkowo ułatwiające odklejenie napletka,
  • w przypadku silnej stulejki przeprowadzić nacięcie napletka.
Terapia, w zależności od przyczyny powstania stanu zapalnego może trwać nawet około 2 tygodnie. Aby zapobiec nawrotom choroby należy jednak szczególną uwagę zwracać na odpowiednią higienę okolic płciowych, obejmującą nie tylko delikatne środki myjące, ale również regularne naciąganie napletka i usuwanie nagromadzonej mastki. W profilaktyce ważną rolę odgrywa również unikanie kontaktów seksualnych z osobami będącymi potencjalnym źródłem zakażenia lub stosowanie dodatkowych zabezpieczeń np. w formie prezerwatywy.